Thuis in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Gestel - WaarBenJij.nu Thuis in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mark Gestel - WaarBenJij.nu

Thuis in Suriname

Door: Mark van Gestel

Blijf op de hoogte en volg Mark

12 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Zo, dat is al weer een tijd geleden. Ik las zo de reacties van mijn vorige reisverslag en inderdaad, het wordt weer eens tijd voor een nieuwe. Dat mag ook wel, ik heb al weer heel wat meegemaakt.

Om te beginnen moet ik zeggen dat ik een echte keukenprins ben geworden. Tess en ik koken nog steeds elke week minimaal 4x en het gaat me steeds beter af. Vandaag bijvoorbeeld hebben we macaroni met spinazie, ei, zout, peper, ui, 3 tenen knoflook, ketjap, kokosolie en pesto gemaakt. Hoe ik aan de combinatie kom? Nou gewoon, dat stond nog in het keukenkastje.

We beginnen steeds meer te vorderen met ons project. Ons projectplan is al goed gekeurd, dus nu kunnen we beginnen aan het echte project. We gaan de komende dagen proberen bij zo veel mogelijk kinderen tussen de 6 en de 16 jaar enquêtes af te nemen dat het beweeggedrag van die kinderen in kaart brengt. We hebben nu pas 37 ingevulde enquêtes. We willen er minimaal 300 hebben. Ook bij ouders en leerkrachten willen we enquêtes afnemen. Het wordt een drukke leuke tijd met het maken van ons verslag en het afnemen van de enquêtes. Gelukkig zijn we elk weekend en elke avond vrij om leuke dingen te doen. Overdag zitten we minimaal 6u binnen aan ons project te werken.

En dan nu de leuke verhaaltjes =P

Ik ben vorige week naar de kapper geweest. Wat een beleving! Het was een barbershop. Ik kom daar aan, zet mijn fiets weg en wil naar binnen lopen. ...Zit er geen deurklink op de deur. Gelukkig zag de kapper mij staan, die liet me toen binnen. Eenmaal binnen zocht ik een plekje op een houten bankje naast de tijdschriften en boeken. Na even een snelle blik te hebben geworpen op de tijdschriften, viel me op dat deze kapper een christen was. "Zijn naam is Jezus", "Gods paradijs" en nog een paar van die namen kwamen voorbij. Nou ja, dan maar tv kijken.
Na een minuutje of 10 was de klant in de kappersstoel klaar. Nog 2 klantjes voor mij en dan was ik aan de beurt. De klant ging weg, een nieuwe klant nam plaats in de stoel, was helemaal klaargemaakt om te knippen en toen was ook de kapper weg. Die liep naar de keuken toe. We zaten daar met 2 mensen te wachten en te wachten.. na een half uur komt hij terug en zegt dat als we wat willen drinken, we dat gewoon kunnen pakken in de koelkast, daarna was hij weer weg. Ik dacht echt: wtf?
Een wachtende klant wil wat drinken pakken, maar morste wat over de vloer. Na een kwartier kwam de kapper terug met een flesje sinaasappelsap. Hij nam plaats naast mij en ging mee tv kijken. Ik moest best wel lachen. Ik zat er al een uur en hij had nog steeds maar 1 klant gedaan. Die andere klant zat overigens al 3 kwartier in de kappersstoel naar zijn eigen spiegelbeeld te kijken.
De kapper had zijn drinken op en ging weer weg. Toen viel het hem op dat er wat gemorst was. Na de halve kapperszaak te hebben gedweild, begon hij dan eindelijk aan zijn klantje.
Toen ik aan de beurt was (1.5u later) spraken de kapper en ik natuurlijk alleen maar over de vrouwelijke stagiaires die hier rond lopen. Dat is tenslotte het gespreksonderwerp van elke Surinamer die je maar een enkele keer ziet. Twee uur later kwam ik tondeusefris de kapperzaak uit. Letterlijk tondeusefris, want een schaar heeft hij bij mij niet aangeraakt. Deze lange knipbeurt kostte maar 4,5 euro. Geen geld voor dat lange wachten.

Vorige week zijn we een avondje naar de bioscoop geweest. Niet normaal, die bioscoop is mooier dan de gemiddelde in Nederland. Met stoelen die je kunt kiepen tot standje slaapstand, een halve liter cola en een kilo popcorn heb ik me prima vermaakt. De films kosten hier ook 3x niks. Dit is voor herhaling vatbaar!

Zo en dan nu CARNAVAL!
Overdag zijn Jeroen, Silke en ik naar een Braziliaans hotel gegaan. We zouden daar heel de middag gratis kunnen BBQ-en en drinken als we van 5 tot 7 mee zouden lopen in de optocht met een T-shirt van het hotel. Wat een feest was die optocht! Echt heel leuk. Op Facebook staan een paar foto's van deze belevenis. De optocht bestond uit een vrachtwagen, omgebouwd tot pudiom/praalwagen, met een partij boksen aan de achterkant, daar word je bang van. De mensen die mee liepen/dansten, liepen achter deze rijdende disco aan. Van alle kanten kwam ineens bier aanzetten. het enige wat miste waren de half naakte vrouwen met van die tooien op hun kop. Maar ag, wat maakt het uit, we hebben ons kapot gelachen met die Brazilianen. Jeroen en ik hebben deze avond om 3u afgesloten. Na een bakje noodles zijn we rond 4u gaan slapen. Wat een feest!

Nu 2 weekenden geleden zijn we naar overbridge geweest. Dat was chillen in het kwadraat. Bounty strand, hangmat, water en hutjes met rieten daken.. Echt heel rustgevend.

Afgelopen weekend zijn we naar Bigipan en Nickerie geweest. Voor een relatief kleine trip, is dit wel echt een aanrader. Om half 8 's ochtends vertrok de bus (polenbusje met ramen). Onderweg kregen we uitleg van een gids die mee was. Ze hebben ons rijstvelden, een Hindoestaanse tempel en monumenten laten zien die we op de trip tegen kwamen. Na 5u onderweg te zijn geweest en 2 uur rondgelopen te hebben, kwamen we om 3 uur aan bij een rivier, vanuit daar zijn we per boot verder gegaan. We hebben apen, een reuze miereneter, een slang en verschillende vogels gezien. Het riviertje mondde uit op een groot meer waar een stuk of 5 houten huisjes op palen stonden. In 1 van deze huisjes hebben we overnacht in onze hangmat. In de avonduren zijn we kaaimannen gaan spotten. De nacht was zo helder en zo stil, echt bizar. De maan en de grote beer staan hier ondersteboven.
De volgende dag zijn we rond gaan varen op het grote meer. We kwamen uit bij een dood bos midden in het water. De bomen in dat bos leven van zout water. 1x in de 8 jaar zakt het water, maar het zoutgehalte niet. Dit is de bomen fataal geworden. We eindigde deze tour in een modderbad.
Voor foto's verwijs ik jullie door naar Facebook.

Mijn telefoon is kapot gegaan, dus ik heb nu een nieuwe. Samsung Galaxy fame, mooi apparaatje denk! Op deze mobiel zit een camera aan de voorkant. Dat betekent dat ik voortaan kan skypen met mijn mobiel EN ik kan SELFIES maken! =D
Ik ben zo blij! =D
Hij heeft trouwens ook een flits. Het geluk kan niet op.

Het leven hier begint me steeds beter te bevallen. Met de vakantie in april in het vooruitzicht met alle leuke trips die we dan gaan maken en alle nieuwe mensen die ik hier heb ontmoet. Ja, ik begin me al helemaal thuis te voelen hier.

  • 13 Maart 2014 - 06:32

    Joost:

    Prachtig verhaal Mark. Fantastisch om te lezen dat je geniet van alles om je heen!

  • 13 Maart 2014 - 08:07

    Lian Kleiren:

    Leuk verhaal Mark. Je zult wel een fris koppie hebben met zo'n profesionele kapper.
    Geniet ervan!

  • 13 Maart 2014 - 13:07

    Marion:

    Haaaaaaaaaaa broertje!

    Wat leuk, wat leuk! Echt superfijn dat het je zo goed bevalt. Dat doet me goed! Helaas vliegt de tijd natuurlijk en voor je het weet ben je weer in Nederland (niet dat ik dat erg vind... hihi). Geniet er nog maar extra goed van! Ik ga gauw je foto's op facebook kijken...

    Vanavond zie ik je weer via Skype, tot dan!

    xxx

  • 13 Maart 2014 - 13:07

    Marion:

    Haaaaaaaaaaa broertje!

    Wat leuk, wat leuk! Echt superfijn dat het je zo goed bevalt. Dat doet me goed! Helaas vliegt de tijd natuurlijk en voor je het weet ben je weer in Nederland (niet dat ik dat erg vind... hihi). Geniet er nog maar extra goed van! Ik ga gauw je foto's op facebook kijken...

    Vanavond zie ik je weer via Skype, tot dan!

    xxx

  • 14 Maart 2014 - 00:05

    Jack De Leeuw:

    Héy Mark. Weer een lang maar prachtig verhaal, net of we er zelf bij zijn. Je weet het hartstikke mooi te vertellen. we zijn blij dat het jullie zo goed gaat daar, met het project,en dat jullie je daar zo goed vermaken. Hier gaat het ook z'n gangetje. Het ga jullie goed daar, geniet van al het moois wat je tegen komt, en vooral ook van de leuke momenten. Ik zie alweer uit naar je volgende verhaal, en we blijven je volgen. Veel succes daar met al wat je doet en onderneemt, geniet met volle teugen, en tot een volgende keer maar weer. Gr; Jack & Tilly.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mark

Op reis in Suriname

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 6505

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 07 Juni 2014

Suriname

Landen bezocht: